Medic vs. pacient recalcitrant

Cum procedati ca medic fata de un pacient cu o atitudine ostila sau ireverentioasa?

Exista o obligatie legala din partea medicului de a acorda asistenta medicala unei persoane doar daca l-a acceptat in prealabil ca pacient.
Se pune problema daca medicul poate sa intrerupa relatia cu o pacientul dupa momentul in care l-a acceptat in situatia in care pacientul are o atitudine ostila sau ireverentioasa.
Potrivit art. 653 din Legea nr 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii “cand medicul, medicul dentist, asistentul medical sau moasa au acceptat pacientul, relatia poate fi intrerupta:
a) odata cu vindecarea bolii;
b) de catre pacient;
c) de catre medic, in urmatoarele situatii:

(i) atunci cand pacientul este trimis altui medic, furnizand toate datele medicale obtinute, care justifica asistenta altui medic cu competente sporite;
(ii) pacientul manifesta o atitudine ostila si/sau ireverentioasa fata de medic.

Din analiza acestui text de lege se desprind urmatoarele concluzii:

1. Pentru persoanele deja acceptate ca pacienti exista o obligatie legala din partea medicului de a acorda asistenta medicala. In cazul neacordarii asistentei medicale medicul poate fi tras la raspundere disciplinara si chiar civila sau penala daca neacordarea asistentei a produs prejudicii grave.
2. Pentru persoanele deja acceptate ca pacienti intreruperea relatiei de catre medic se face numai in cazurile strict determinate de catre lege si anume atunci cand pacientul are o atitudine ostila sau ireverentioasa fata de medic sau atunci cand pacientul este trimis altui medic cu competente sporite.
Potrivit art. 219 din Legea nr 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii pentru a beneficia de serviciile medicale acestia au obligatia sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului si sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar.
3. Ori de cate ori un pacient nu respecta cu strictete tratamentul si indicatiile medicului dovedeste o atitudine ostila fata de acesta si in consecinta medicul are posibilitatea de a intrerupe relatia cu pacientul ostil.
4. Ori de cate ori un pacient dovedeste un comportament, o conduita necivilizata fata de personalul medico-sanitar atunci medicul are posibilitatea de a intrerupe relatia cu pacientul ireventios.
5. In ambele situatii intreruperea relatiei va fi initiata de catre medic printr-o notificare adresata pacientului ostil sau ireventios si in care isi exprima dorinţa terminării relaţiei. Notificarea va fi trimisa cu cel putin 5 zile înainte, pentru ca pacientul să găsească o alternativă si aceasta doar în măsura în care acest fapt nu pune în pericol starea sănătăţii pacientului.
6. In situatia in care intreruperea relatiei pune in pericol starea sanatatii pacientului, medicul are obligatia asigurarii asistentei medicale pana la gasirea unei alternative spre exemplu un alt medic care sa ofere ingrijire medicala sau pana can starea sanatatii pacientului se amelioreaza.
(7. Ingrosi din obraz si trimiti pacientul unui alt medic sa scapi de el.)

==============
Pana aici totul este clar desi consider ca legea produce o nedreptate clara, si nu este singura, in situatia in care pacientul se comporta ireverentios fata de medic si acesta, avand in vedere starea de pericol in care se gaseste starea de sanatate a pacientului, ignora injuriile si alte cuvinte defaimatoare si se preocupa in continuare pentru vindecarea pacientului,

Dar ce se intampla atunci cand apartinatorii se strang in numar mai mare sau mai mic la usa cabinetului si creeaza o atmosfera din care nu crezi ca mai poti iesi viu?
Este o situatie cu care se confrunta de multe ori medicii care fac garzi si nu numai.
Sa te prevalezi ca medic de acest articol de lege si sa refuzi acordarea de ingrijiri medicale?
Nu prea poti deoarece nu mai iesi viu !
Nu poti face asta si pentru ca legea – ( cine oare face legea? Nu de alta, dar se “pricepe” foarte bine!!!) – spune ca poti face asta numai daca pacientul este ireverentios. Or, in aceasta situatie, ireverentios este apartinatorul!!!

Solutia prealabila acordarii asistentei medicale: sunati la 112 si anuntati Politia, atentionati apartinatorul ireverentios ca face un rau pacientului si, nu in ultimul rand, faceti o rugaciune! Pentru un trai mai bun ca medic si pentru un loc in rai!

2 comentarii la „Medic vs. pacient recalcitrant

  1. Laurentiu Belusica Răspunde

    Buna ziua! Mi-a atras atentia subiectul pe care il abordati si as vrea sa va cer parerea in legatura cu un fenomen din ce in ce mai des intalnit in spitalele din Romania: dreptul muncii se incalca frecvent si se ajunge in situatia in care medicii trebuie sa ramana chiar si peste 30 ore in spital, fara pauza.Nici orele de noapte si pauzele compensatorii nu se respecta, desi Romania a aderat la directiva europeana din 2003 in aceasta privinta. De asemenea sunt clinici importante in care rezidentii sunt obligati sa faca 7 garzi /luna depasind cu mult prea mult norma de 40-48 ore/saptamana. In acest context, vulnerabilitatea pentru malpraxis creste, iar relatiile medic-pacient si relatiile intercolegiale se compromit. In acest context, cum poate fi medicul aparat de o eventuala acuzatie de malpraxis, tinand cont ca sistemul sanitar este in mare masura vinovat de aceasta situatie?

  2. cristina Răspunde

    Buna ziua. Sunt medic si as dori sa stiu daca pot sa le fac si colegilor mei cunoscute cele de mai sus prin postarea acestui articol pe facebook. Multumesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *